Medical Taping Concept

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.
De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid.

De liftende werking van de tape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.
De elasticiteit van de tape maakt het mogelijk dat weefsels worden ondersteund in hun functie zodat de bewegingsvrijheid wordt behouden en het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. De tape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder normale omstandigheden zelf zou doen

Voorbeeld van behandeling door Eric Artz

Behandeling van patiënt met aangezichtspijn middels kinesiotape.

Aangezichtspijn is een aandoening van de aangezichtszenuw (drielingzenuw, nervus trigeminus) met hevige zenuwpijn in de vorm van pijnscheuten  of aanhoudende pijn ('atypische' aangezichtspijn) in de onderste helft van het gezicht (meestal de wangen). Aangezichtspijn komt voornamelijk voor bij middelbaren en ouderen.

Bij deze patiënt betreft het de atypische vorm.

Medicatie geeft bij deze atypische vorm niet altijd voldoende pijnstilling.

Gezien de zeer heftige pijn en daardoor ernstige beperkingen in het dagelijkse leven, ben ik gestart met een proefbehandeling met kinesiotape. Het resultaat van de behandeling was een afname van de pijnklachten tot in eerste instantie een draaglijk niveau van pijn. Na circa 8 behandelingen, waarbij de tape een keer per week opnieuw werd aangebracht is de pijn nagenoeg verdwenen. Dit wil niet zeggen, dat deze pijnklachten niet terug kunnen keren en het is ook geen garantie dat deze behandeling bij een ieder met aangezichtspijn aanslaat.